Ya Allah, beri aku masa untuk bertaubat

Saban waktu kehidupan berlalu. Dosa dan dosa dan dosa tetap aku lakukan. Bahkan seperti amal-amal ku pula jadinya. Aku mencari waktu sebelum berhenti, moga Allah memberi aku masa untuk bertaubat.....

(Seseorang individu tidak pernah maksum dari dosa. Biar siapa pun dia. Hanya Rasulullah SAW sahaja yang maksum.Begitulah juga ujian ilahi buat kita.

Namun Allah SAWT juga menyediakan ruang bertaubat dengan seluas-luasnya:

“Katakanlah! Wahai hamba-hamba Ku yang melampaui batas terhadap dirinya sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnyanya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan Kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi)”. (az-Zumar: 53-54)

Kasih sayang dari Allah SWT tidak pernah menghampakan, malahan terlalu banyak hingga diluar ruang batasan pemikiran manusia. Hinggakan Dia sendiri bertanya kepada manusia:

“Maka mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepadaNya? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Al-Maidah, 74)

Bagi insan yang sedar - malulah kalian pada dirimu sendiri. Sedang seluruh apa yang engkau lihat, apa yang guna, apa yang engkau rasai engkau punya Dialah juga yang memberinya. Lalu mengapa sukar benar untuk bertaubat?

Sahabat, sekadar peringatan pendek buat diri dan sahabat.

"Ya Allah, beri aku masa untuk bertaubat").

Advertisement

0 comments:

Post a Comment