Yahudi: Siapakah mereka sebenarnya?

Oleh: Nurul Sa'adah Yusof (3SMM)

Adakah kita mengetahui tentang sejarah kehidupan nenek moyang yahudi? Mengapa kita membenci yahudi? Memang tidak dapat dinafikan bahawa bangsa yahudi adalah satu bangsa yang Allah SWT kurniakan memiliki tahap keilmuan yang tinggi. Ini telah dibuktikan oleh Dr. Farrukh Saleem, seorang penulis bebas (rujuk sini) yang menceritakan siapakah yahudi, siapakah Islam. Namun adakah dengan kenyataan tersebut telah membuatkan umat Islam hilang semangat untuk berjuang semata-mata disebabkan oleh kekuatan yang dimiliki oleh musuh kita? Sebenarnya, Islam mengajar umatnya supaya mengenal siapakah musuh kita sebenarnya. Ini bertujuan untuk kita mengetahui apakah kelemahan dan kekuatan yang ada pada musuh kita dan menjelaskan kenapa kita memusuhi mereka. Di samping itu kita harus mengkaji sikap dan perilaku musuh kita tersebut supaya mengetahui rentak permusuhan mereka. Perkara ini dapat kita lihat melalui penelitian kita terhadap sejarah.

Dalam lipatan sejarah, telah membuktikan bahawa kaum yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditindas dan ditekan. Pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang zaman yang menceritakan penjajahan ke atas yahudi. Kisah penjajahan ke atas mereka telah dimulakan oleh Raja Firaun Nikho dari Mesir. Selepas itu, untuk kali keduanya mereka telah dijajah lagi oleh Raja Nabukadnesar (Bukhti-Nashar) dari Babil. Semasa penjajahan tersebut, raja dan tenteranya telah membinasakan habis-habisan Jerussalem termasuk Baitul Maqdis yang didirikan oleh Nabi Sulaiman a.s. dan menawan majoriti rakyatnya.

Seterusnya pada tahun 203 sebelum Masihi pula menyaksikan penjajahan yang lebih teruk oleh raja-raja Syria malahan membawa kepada penahanan Yahuza yang menjadi raja yahudi pada masa itu. Orang-orang lelaki dijadikan hamba abdi, manakala cukai-cukai yang tinggi turut dikenakan ke atas mereka.

Tidak cukup di situ, Allah SWT membinasakan mereka apabila Rom menjajah pula selepas itu. Negara Palestin telah dimasukkan di bawah negara mereka. Pada tahun 70 Masihi, golongan yahudi telah melakukan pemberontakan ke atas penjajah mereka iaitu Rom. Pemberontakan ini menemui jalan buntu. Akibatnya Rom telah mengeluarkan arahan kepada gabenornya di situ yang bernama Titus untuk membakar rumah-rumah ibadat yahudi dan membunuh kebanyakkan penduduk yahudi dan menjual yang lain sebagai hamba. Tidak lama selepas itu, Jerussalem pesat membangan semula. Kaum yahudi mengambil kesempatan untuk memberontak buat kali kedua tetapi masih gagal. Adrian yang menjadi raja Rom akhirnya memerintahkan agar bandar Jerussalem dimusnahkan habis-habisan dan rakyatnya dibunuh.

Antara sebab penindasan dilakukan ke atas kaum yahudi kerana sikap sombong dan tidak setia pada perjuangan. Golongan yahudi merupakan golongan yang tidak pernah kenal erti berterima kasih. Walaupun hanya menumpang di negara orang, perangai mereka tidak ubah seperti tuan yang memeras dan menganiaya golongan peribumi negara itu. Kemahiran berniaga telah menjadikan golongan yahudi sombong dan tidak berperikemanusiaan.

Permusuhan yahudi terhadap Islam bermula apabila nabi akhir zaman diutuskan melalui keturunan Arab. Hal ini telah timbul hasad dengki, iri hati dan benci dalam diri golongan yahudi terhadap umat Islam kerana mereka mendakwa keturunan mereka telah dimuliakan dengan kelahiran nabi-nabi sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW. Ini dapat dibuktikan daripada kisah Nabi Muhammad SAW ketika bertemu seorang paderi bernama Buhaira semasa perjalanan ke Syam untuk berniaga. Diceritakan bahawa Buhaira memberi amaran kepada bapa saudara nabi, Abu Talib setelah beliau melihat tanda kerasulan Baginda supaya segera pulang ke Mekah untuk melindungi nyawanya. Jika perkara tersebut diketahui oleh orang yahudi, mereka pasti akan mengancam nyawa Nabi Muhammad SAW.

Sejak perutusan Nabi Muhammad sebagai rasul, hubungan antara yahudi dan orang-orang beriman selalu diwarnai dengan pengkhianatan dan penipuan yang dilakukan oleh kaum yahudi. Mereka tetap membangkang dan tidak mengakui Rasulullah sebagai nabi. Terdapat banyak kisah bagaimana sikap dan perilaku yahudi terhadap kaum muslimin pada zaman Rasulullah. Antaranya adalah:
  1. Pemboikotan ekonomi: Melakukan pemboikotan ekonomi dengan tidak melakukan sebarang urus niaga dengan kaum muslimin ketika di awal perkembangan Islam di Madinah selepas kaum muslimin Mekah berhijrah ke Madinah.
  2. Membangkit fitnah dan kebencian di antara Aus dan Khazraj: Syas bin Qais seorang tokoh yahudi mengutus seorang pemuda yahudi untuk duduk bersama beberapa orang sahabat dari Aus dan Khazraj yang sedang berkumpul di dalam satu majlis. Pemuda tersebut mengungkit kembali kisah perang Bu’ats yang pernah mereka alami. Akibatnya mereka saling bertelagah dan menghidupkan kembali api kemarahan di antara Aus dan Khazraj.
  3. Merancang membunuh Rasulullah: Seorang perempuan dari kalangan kaum yahudi menghantar daging yang dimasukkan racun kepada Rasulullah lalu Baginda memakan sebahagiannya. Apabila perempuan tersebut dibawa ke hadapan Rasulullah, lalu Baginda bertanya berkenaan racun tersebut. Perempuan tersebut mengatakan dia sengaja hendak membunuh Rasulullah.
  4. Mengkhianati perjanjian: Ketika perang al-Ahzab, bani Quraizhah (salah satu suku yahudi) telah mengkhianati perjanjian dengan Rasulullah yang di buat untuk seluruh penduduk kota Madinah termasuk suku mereka. Mereka telah membantu pasukan musyrikin untuk menyerang kaum muslimin dari dalam kota Madinah. Setelah tentera musyrikin berjaya dikalahkan, Rasulullah bersabda bahawa siapa yang tunduk dan patuh, maka janganlah sekali-kali mendirikan solat asar kecuali di bani Quraizhah. Isyarat tersebut ditangkap oleh para sahabat untuk melakukan peperangan dengan bani Quraizhah. Akhirnya bani Quraizhah meninggalkan Madinah.
Tekanan dan kezaliman ke atas yahudi sebenarnya tidaklah terbatas pada umat Islam di tanah arab sahaja, malah ia berlaku di negara seperti Sepanyol, Portugal, Rom dan negara Eropah kerana semuanya disebabkan sikap mereka yang khianat dan sombong.

Kini sejarah telah membuktikan kenapa kaum yahudi adalah kaum yang sentiasa akan di tindas. Semuanya disebabkan oleh sikap dan perilaku mereka yang tidak menghormati kaum lain. Islam tidak pernah menghukum mereka kerana mereka yahudi melainkan dengan sikap mereka yang sombong dan angkuh serta tidak setia. Kisah kehidupan kaum yahudi yang sering di tindas dan ditekan kerana sikap mereka telah pun di sebut di dalam al-Quran. Perkara ini telah diterangkan oleh Allah SWT menerusi ayat al-Quran yang bermaksud:
"Maka setelah mereka bersikap sombong terhadap segala apa yang dilarang. Kami katakan kepada mereka, 'Jadilah kamu kera yang hina'. Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Dia akan mengirim orang-orang yang akan menimpakan azab yang seburuk-buruknya kepada mereka (orang yahudi) sampai hari kiamat. Sesungguhnya Tuhanmu sangat cepat seksaanNya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
(al-A'raf, 7:166-167)

Janji Allah SWT akan sampai bagi memastikan Islam akan tinggi semula dan musuh-musuh Islam terutamanya yahudi akan kembali ke era kesusahan dan penindasan seperti keadaan asal mereka. Kita menyakini usaha mereka mengumpulkan bangsa mereka di tengah-tengah negara umat Islam itu akan berakhir dengan penghapusan mereka secara terus dari muka bumi ini disebabkan kezaliman yang mereka lakukan. Ini bersesuaian dengan maksud sebuah hadith yang sahih:
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah umat Islam memerangi orang yahudi(di sebuah tempat). Umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang yahudi itu kecuali pokok ‘Gharqad’, kerana ia adalah pokok yahudi."
(Bukhari dan Muslim)

Ayat al-Quran dan hadith di atas menyebutkan bahawa azab dan tekanan akan terus menimpa kaum yahudi hingga ke hari kiamat. Sejarah bangsa yahudi perlu diberitahu kepada mereka agar mereka sedar bahawa sikap dan perilaku mereka akan mendapat balasan dan kebenaran isi kandungan al-Quran sebagai wahyu Ilahi akan terbukti. Ayat-ayat seperti ini juga bertujuan memberi satu kekuatan berupa sokongan moral dan spiritual kepada umat Islam agar berusaha memperkuatkan diri ke arah merealisasikan fakta ini dari segi rohani dan jasmani. Oleh itu, wajib kita mengimani janji Allah dan rasulNya.

Advertisement

0 comments:

Post a Comment