Laylu Iqra' '09

Pada tanggal 9 Oktober 2009, Jabatan Kebajikan dan Tugas-Tugas Khas, Kelab Iqra’, Universiti Teknologi Malaysia telah menganjurkan majlis malam gemilang untuk semua ahli Kelab Iqra iaitu Majlis Laylu Iqra’ 09. Majlis yang diadakan pada setiap tahun ini, bertujuan untuk mengeratkan silaturahim di antara ahli kelab lama dan yang baru. Selain itu juga, majlis ini diadakan untuk meraikan serta memberi penghargaan kepada ahli-ahli kelab yang telah banyak menabur budi kepada kelab. Pada tahun ini, Dewan Merdeka Kolej Rahman Putra telah dipilih sebagai tempat untuk majlis ini dilangsungkan.

Seawal pukul 3 petang semua ahli jawatankuasa program telah berkumpul di Dewan Merdeka, untuk menjalankan rehearsal sebelum program bermula. Ini bertujuan untuk memastikan program berjalan dengan lancar. Selain itu juga, ahli jawatankuasa yang lain berpeluang untuk menyelesaikan segala kerja yang belum sempurna seperti hiasan dewan, latar belakang pentas dan gimik perasmian majlis.

Majlis bermula seawal pukul 8.00 malam. Pada waktu itu, peserta telah mula mendaftarkan diri dan setiap peserta dikenakan yuran sebanyak RM5.00. Lebih kurang seramai 124 peserta telah hadir untuk bersama-sama memeriahkan majlis ini. Peserta juga terdiri daripada bukan ahli Kelab Iqra’. Majlis turut dihadiri oleh tetamu kehormat, Kelab Iqra’ iaitu En. Baharin bin Mesir, Dr. Faizul Amri bin Adnan dan Ustazah Farahwahidah binti Yusof.

Ketika majlis ini dijalankan, ‘Asim Abdullah bin Ainollutfi dan Ahmad Adnin Syazwan bin Ahmad Sukarno, telah diberi mandat mengendalikan pengacaraan sepanjang program berlangsung. Majlis dimulai dengan bacaan doa oleh Ahmad bin Mustafa Din. Seterusnya, majlis diserikan dengan bacaan ayat suci Al-Quran oleh Mohd Kamal bin Othman dan penterjemahnya ialah Khairul Nizam bin Md Husin.

Majlis dirasmikan oleh En Baharin bin Mesir iaitu salah seorang badan perunding Kelab Iqra’. Pada malam itu juga majlis dimeriahkan dengan persembahan deklamasi sajak oleh saudara Izzat bin Hassan dan juga persembahan nasyid oleh kumpulan Voice of Man. Kumpulan Voice of Man telah mendendangkan 2 buah lagu yang bertajuk Anugerah Terindah dan sebuah lagu raya.

Seterusnya, majlis diteruskan dengan agenda utama iaitu penyampaian anugerah kepada ahli-ahli kelab yang telah banyak memberi sumbangan kepada kelab. Anugerah Akademik Terbaik, adalah anugerah yang disampaikan kepada ahli kelab iqra’ yang telah banyak menjalankan program bersama-sama kelab namun masih dapat mengekalkan prestasi akdemik yang baik. Bagi anugerah akademik terbaik bagi lelaki, diberikan kepada saudara Mohamad Amir Imran bin Hasli. Manakala bagi perempuan pula diberikan kepada saudari Nurul Iman bin Haji Abdul Jalil. Seterusnya, bagi anugerah Program Terbaik disandang oleh program X-REK (Ekspedisi Remaja Kental) yang diarahkan oleh saudara Ahmad bin Mustafa Din. Bagi anugerah Keringat Emas (KRIMAS) diberikan kepada saudara Mohemed Seroleh bin Ohman. Manakala anugerah SRIKANDI, deiberikan kepada saudari Noor Diyana binti Kamaruddin.

Majlis tamat pada pukul, 11.30 malam. Kemudian diteruskan dengan majlis bergambar untuk semua peserta yang hadir. Kesimpulannya, secara keseluruhan majlis ini dapat mencapai objektifnya, di mana ahli-ahli kelab yang baru dapat mengenali ahli-ahli kelab yang lama dan mengeratkan silaturrhim yang terbina.

(NURUL FATIHA QALBI BINTI KAMARUDIN)







Advertisement

0 comments:

Post a Comment