Rehlah Akhawat: Rolling Sushi

Alhamdulillah, pada 1 Muharram 1431 (Jumaat) bersamaan 18 Disember 2009, akhawat Kelab Iqra’ (KI) telah mengadakan rehlah di Tasik UTM yang bertemakan budaya jepun. Rehlah ini dianjurkan bagi menemukan semula dan mengeratkan kembali ukhuwah antara akhawat KI setelah pulang daripada cuti semester. Di samping itu menambah kemahiran memasak dengan belajar membuat rolling sushi.

Pada awalnya, wujud kebimbangan sama ada program ini dapat dijalankan seperti yang dirancang memandangkan hujan turun agak lebat sejak waktu subuh. Namun Alhamdulillah, atas kehendak Allah, hujan agak reda setelah jam 8 pagi dan seterusnya cuaca cerah dan nyaman. Seperti yang dimaklumkan kepada semua yang dapat hadir, waktu berkumpul di Tasik UTM adalah pada jam 8.30 pagi. Ada yang hadir dengan berkenderaan, berjalan kaki dan tidak kurang juga ada yang berjoging. Sementara menanti kehadiran yang lain, akhawat yang telah sampai melepaskan rindu masing-masing dengan bertanya khabar dan ada yang membuat persediaan untuk melancarkan program pada pagi itu.

Pada jam 9.15 pagi, program ini bermula dengan sesi ta’aruf di antara akhawat yang hadir dengan dimulakan dengan bacaan ummul kitab. Dengan membuat satu bulatan yang besar, masing-masing perlu memperkenalkan nama, kursus yang diambil, kolej kediaman dan trademark. Setelah sesi ta’aruf selesai, seterusnya acara memanaskan badan dilakukan dengan diketuai oleh ukhti Akmar.


Sesi Ta'aruf



Bersenam dulu

Lebih kurang jam 9.40 pagi, diadakan penyampaian tazkirah yang disampaikan oleh ukhti Izyani yang menyentuh tentang peristiwa Maal Hijrah. Antara yang disentuh adalah pengorbanan yang dilakukan oleh para sahabat Rasulullah dalam peristiwa penghijrahan Rasulullah dari kota Makkah ke kota Madinah. Di samping itu turut diselitkan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada 10 Muharram.


Sesi tazkirah

Pada jam 10 pagi program diteruskan dengan pembahagian kumpulan yang dikendalikan oleh ukhti Hasyidah. Akhawat yang hadir telah dibahagikan kepada 4 kumpulan yang keahliannya antara enam hingga tujuh orang setiap kumpulan. Setelah itu, mereka dikehendaki menutup mata dan dibawa fikiran mereka membayangkan bahawa mereka sekarang sedang berada dalam bahtera masing-masing dan sedang belayar di lautan luas. Seterusnya mereka ditanya ke mana arah tuju mereka semua, dan sudah pasti jawapan mereka, Jepun!

Setelah pemilihan nakhoda dan pembantu dibuat, setiap kapal dikehendaki berlabuh untuk mencari
Zati Sensei (ukhti Zati Amni) dan mempelajari sesuatu untuk menyelesaikan misi yang bakal mereka lakukan. Tugas ini dilaksanakan oleh nakhoda dan pembantunya. Bagi awak-awak kapal (ahli kumpulan lain) yang tidak terlibat, mereka dikehendaki tinggal di dalam ‘kapal’ dan melakukan tugas-tugas pengurusan ‘kapal’ termasuk kerja pembersihan.


Tunjuk ajar ku Sensei!

Setelah selesai sesi belajar bersama
Zati Sensei, nakhoda dan pembantunya diminta mengambil bahan-bahan yang telah disediakan untuk membuat rolling sushi termasuk roti kosong sebagai makanan sampingan dan bergerak kembali ke ‘kapal’ masing-masing. Seterusnya mengajar kepada awak-awak kapal cara-cara membuat rolling sushi. Setiap kumpulan diberi kebebasan untuk menyediakan rolling sushi mengikut kreativiti masing-masing dengan syarat menggunakan semua bahan yang telah disediakan. Mereka diberi masa satu jam untuk menyediakannya.


Semua mendengar dengan khusyuk apa yang disampaikan



"Step seterusnya macam ni yer"

Pada jam 11.45 pagi, semua kumpulan dikehendaki bergerak ke pelantar yang terletak di tengah tasik dengan membawa bersama hasil kerja kumpulan iaitu rolling sushi yang telah disediakan untuk diadili oleh hakim-hakim jemputan khas. Setelah semua dikumpulkan, seterusnya sesi pengadilan dijalankan untuk memilih kumpulan mana yang berjaya menarik perhatian pengadil dengan menyediakan rolling sushi yang sedap dan menarik. Kumpulan yang membina menara sandwich dan sushi berjaya menarik perhatian pengadil dengan rasa yang sedap manakala untuk hiasan yang menarik, dimenangi oleh kumpulan roti smiley.


Menara Sushi & Sandwich


Roti Smiley :)


Sushi Melayu (tambah serunding)


Sushi + Sandwich + Nasi Kepal

Lebih kurang jam 12.15 program diteruskan dengan acara screaming sushi (makan). Memang saat yang dinantikan oleh semua untuk merasai hasil air tangan masing-masing. Namun
Zati Sensei meletakkan syarat bahawa tidak boleh seorang pun menyuap diri sendiri, tetapi perlu menyuap orang lain dengan menggunakan chopstick yang dibekalkan. Dengan lafaz Bismillah dan doa makan, acara screaming sushi pun bermula. Dengan suasana yang tenang di tengah-tengah tasik, angin sepoi-sepoi bahasa bertiup, terasa begitu nikmat menikmati makanan yang disediakan. Di samping itu, pihak penganjur turut menyediakan bihun goreng sebagai makanan tambahan kepada semua yang hadir. Di penghujung sesi ini, pihak penganjur turut membekalkan beberapa keping roti kepada setiap kumpulan untuk diberi pada ikan-ikan di tasik. Acara ini dipanggil Feeding Frenzy. Alhamdulillah acara screaming sushi telah berjaya dijalankan dengan jayanya dengan melihat setiap talam telah licin bersih. Begitu juga acara Feeding Frenzy.


Screaming sushi time!!


Sayangi makhluk yang lain....

Pada jam 12.45, acara penutup dijalankan. Sesi ini dikendalikan oleh ukhti Tasneem dengan recall semula perjalanan program yang telah bermula sejak awal pagi sehingga jam tersebut. Seterusnya muhasabah program dilakukan sebagai peringatan buat yang hadir. Antara yang dapat disimpulkan ialah:

1. Hijrah: Melalui penghijrahan yang dilakukan contohnya seperti simulasi yang dilakukan dengan belayar ke negara Jepun, dapat mempelajari bahasa dan budaya masyarakat Jepun seperti makanan mereka. Seterusnya dapat membentuk diri ibarat seperti jika dicampak ke laut menjadi pulau, dicampak ke tanah menjadi gunung.

2. Syura: Dengan merujuk surah as-Syura, ayat 38, dapat dilihat betapa pentingnya syura itu dalam kehidupan seharian. Selain dapat membina kerjasama di antara ahli kumpulan, ia juga memberi peluang kepada semua yang terlibat untuk memberi pandangan dalam satu-satu keputusan dan seterusnya memutuskan sesuatu keputusan secara berjemaah.

3. Peka/peduli: Tidak hanya memikirkan diri sendiri, tetapi peka dan peduli dengan sekeliling bahawa ada saudara kita dan makhluk lain juga yang perlu kita bantu. Contohnya acara feeding frenzy yang dijalankan. Begitu juga halnya kita dengan saudara seIslam kita yang berada di seluruh dunia yang memerlukan bantuan. Tidak hanya memikirkan keperluan diri sendiri, tetapi turut memikirkan keperluan mereka yang lebih memerlukan.

Sebelum berpisah, majlis ditutup dengan bacaan doa Rabitah seterusnya tasbih Kafarah dan surah al-‘Asr. Semoga program pada hari itu diberkati Allah, InsyaALLAH. Setelah sesi bersalaman antara akhawat yang hadir, masing-masing pulang ke kolej kediaman dengan perasaan gembira dengan kemanisan ukhuwah yang terbina ditambah pula nikmat pengisian hati dan perut.

Advertisement

Comments
16 Comments

16 comments

  1. kekeliruan identity...
    where is our identity??

    ReplyDelete
  2. Di mana berlakunya kekeliruan tersebut???

    ReplyDelete
  3. kekeliruan??
    maksudnya?

    ReplyDelete
  4. erm xkn akhwat je..ikhwah riadhah la jom mnggu dpan..kate paintball...hehe...cmne ex pres...hehe

    ReplyDelete
  5. stu yg mnrik....
    adik2 pn dh lme bercuti jd bleh jmpe2 smula.
    alhamdulillah kerana berusaha supaya objektif trcapai...
    tahniah ^_^

    to anon:
    ade krisis identiti ka?

    ReplyDelete
  6. waww!!...Islam yang syumul..Alhamdulillah...

    semoga Islam dapat bertapak dengan lebih kukuh dengan hijrah akhawat2 ni ke Jepun...Amiiiinn~

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah.... da'ei dengan kepekaan..

    ReplyDelete
  8. boleh buat sushi time mukhayyam nanti. bagus2...

    ReplyDelete
  9. InsyaALLAH boleh buatkan, tapi lagi baguskan kalau belajar, kan??

    ReplyDelete
  10. arigato gozai mas...
    Memang sodap sushi tu..nyum2x...melonjak kan kembali semangat adek2...untuk terus commit ngn usrah...alhamdulillah....

    ReplyDelete
  11. ada orang kena buat makanan, ada orang kena buat track dan modul... amal jama'i kan power?

    ReplyDelete
  12. saje nak menyibuk tny..bie lg futsal versi sopan.? ktho tak sabar nak anta team..da practice slalo(lwk je)

    ReplyDelete
  13. to MK:
    Yeah...mmg x dpt dinafikan lagi. Mgkin boleh selit dlm mana2 slot aktiviti yang sesuai, rasa air tangan masing2. Dapat ilmu, tambah kemahiran...Rugi la klau sekadar menikmati time 2 jer...

    to snowss:
    InsyaALLAH kalau ada kelapangan, akan di usahakan...boleh usul utk KSI '10 kot...

    ReplyDelete
  14. mungkin sedikit benarnya di situ... mungkin.

    ReplyDelete
  15. mkn dgn chopstick tue....hihiihi..

    ReplyDelete
  16. salam,

    ribaatul ukhuwwati yajma'uuna..

    tiga perkara yg dpt mengeratkan ukhuwwah iaitu MAKAN BERSAMA, musafir bersama dan tidur bersama (dont get me wrong!)

    bro zakri walaubagaimanapun menambah cara beliau mengeratkan ukhuwwah adalah dgn MEMIJAK KAKI.

    Hehehe...

    marilah kita mempraktikkannya..

    ReplyDelete