Selamat Datang!

Assalamu'alaykum warahmatuLlahi wabarakatuh!

AlhamduliLlahi rabbil 'alamin, Tuhan sekalian alam yang telah menciptakannya dan mentadbirnya dengan baik, selawat dan salam buat penghulu para rasul dan ambiya', Muhammad bin Abdullah, dan juga ke atas keluarganya, sahabat-sahabatnya, serta mereka yang mengikuti mereka dengan kebaikan sehingga ke hari akhirat.

Bersyukur kita kepada Allah SWT kerana dengan izin dan rahmatNya, Allah telah memberikan bermacam-macam nikmat yang bilangannya terlalu banyak sehinggakan sekiranya kita ingin menghitung jumlahnya tentu kita tidak akan mampu. Nikmat yang diberikanNya begitu banyak sekali, sehinggakan andai kita tidak bersyukur kepadaNya umpama mengkufuri kepemurahan Allah 'Azza wa Jalla.

Di dalam nikmat-nikmat yang banyak, Dia mengurniakan dua nikmat yang terbesar; Iman dan Islam. Betapa ruginya kita sekiranya kita tidak mensyukuri nikmat tersebut apatah lagi jika kita langsung tidak menyedarinya. Sudah tentu kita akan termasuk dalam kalangan ornag yang sangat-sangat rugi dan kufur nikmat.

Di dalam kesempatan yang ada ini, saya (mewakili Kelab Iqra' UTM) ingin mengucapkan ahlan wa sahlan wamarhaban bikum (selamat datang) buat pelajar-pelajar tahun satu yang baru sahaja mendaftarkan diri di universiti ini. Sesungguhnya pendaftaran itu hanya merupakan langkah pertama untuk menempuh beberapa tahun yang mencabar di universiti ini. Pastikan langkah pertama tersebut adalah langkah yang baik, mudah-mudahan ia membawa kepada kebaikan sepanjang pengajian di Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Ingatlah bahawa akademik hanya alat untuk mencapai wawasan akhirat. Jika akademik menjadi perkara yang utama dengan melupakan tujuan kita diciptakan, ia (akademik) akan menjadi sia-sia. Untuk itu, kami di dalam Kelab Iqra' ada menganjurkan program-program bagi menjelaskan tujuan utama tersebut. Lebih-lebih lagi ianya dikaitkan dengan sumber pedoman yang utama, iaitu al-Qur'an. Tujuan kami adalah bersama mengkaji al-Qur'an dan bukan sekadar mengaji.

Buat pelajar-pelajar senior, kami mengucapkan selamat kembali ke alam unversiti. Moga cuti yang dilalui sepanjang dua bulan bukanlah merupakan cuti yang diisi dengan perkara yang sia-sia. Bahkan kami juga berharap agar kembalinya anda ke UTM, bakal menjadi peluang buat pelajar-pelajar senior untuk menunjukkan contoh dan teladan yang baik buat mereka yang baru sahaja masuk.

Mudah-mudahan setiap kebaikan yang kita lakukan walau sekecil zarah sekalipun diganjari oleh Allah SWT. Mudah-mudahan kita memperoleh taufiq, hidayah dan irsyad di dalam setiap amal sepanjang hidup kita. WaLlahu a'lam.

'Ammar Taqiyuddin bin Ainullotfi
Presiden Kelab Iqra'
Tahun 2009.

Advertisement

0 comments:

Post a Comment