Karnival Wanita 2009 (KAWAN '09)

Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, pada 7-9 haribulan ogos 2009 bersamaan dengan 16 – 18 Sya’ban 1430H telah berlangsungnya Karnival Wanita 2009(KAWAN’09) anjuran bersama HEWI PMI, Kelab Iqra’ dan biro kerohanian kolej-kolej. Program yang berlangsung selama tiga hari itu terkandung pelbagai aktiviti menarik, antaranya program derma darah, pameran kesihatan dari Jabatan Kesihatan Johor, pelbagai bengkel-bengkel yang dapat mengasah minat-minat seorang yang bernama wanita, slot kerjaya, slot Anda Bijak Jauhi Zina, persembahan nasyid dan sebagainya. Walupun program ini program wanita, tetapi ia terbuka untuk semua, ini terbukti kerana segala aktiviti karnival ini tidak khusus kepada wanita semata-mata, ini juga terbukti kerana ajk sendiri terdiri daripada muslimin.

Pada hari jumaat malam, perasmian program telah berlangsung, program KAWAN ’09 ini dirasmikan oleh VIP jemputan. Pada malam tersebut, penonton disajikan dengan persembahan gimik dari SUKSIS, montaj program dan pelbagai lagi. Pada malam tersebut, semua ajk KAWAN’09 termasuk Kelab Iqra’ turun ke pusat kokurikulum untuk bersama-sama menjayakan malam perasmian tersebut.

Hari kedua karnival, pelbagai bengkel dijalankan,
di sebelah pagi(9-11.30am) slot Kerjaya dan Anda dijalankan, kemudian bengkel seterusnya di sebelah petang(2-4.30) iaitu slot kemahiran .Pada masa yang sama, bermula jam 9.30 am berlangsung program derma darah di café L50, program derma darah ini diuruskan oleh ajk dari Kelab Iqra’ dengan kerjasama Hospital Sultanah Aminah, Di awal pagi, program derma darah kurang mendapat sambutan. Namun ia tidak mematahkan semangat kami, kami usahakan seboleh mungkin dengan promote program derma darah ini di Karnival Kerjaya (sebelah MSI), center point dan Arked Meranti. Alhamdulillah sambutan mula bertambah,para penderma mula datang pada waktu tengah hari. Ramai yang hadir, tetapi tidak ramai yang dapat menderma kerana tidak mencapai syarat-syarat penderma. Seramai 20 orang yang berjaya menderma, walaupun tidak ramai tetapi ada juga wakil seorang ikhwah dan akhwat kita yang dapat menderma, juga di antara yang berjaya menderma adalah presiden MPP dan Timbalan Presiden PMI. Jam 3.00petang, apabila sudah tiada orang lagi yang inggin menderma, pihak HSA berkemas pulang. Di saat pihak HSA berkemas, semakin ramai pula yang hadir, namun hajat mereka untuk menderma terpaksa ditolak kerana pihak HSA terpaksa pulang kerana inggin menjaga kualiti darah. Sebelum pulang, pihak HSA diberi cenderahati dari KAWAN. Kami berterima kasih kepada pihak HSA atas kerjasama dan layanan yang baik, walaupun pada awal sebelum program berlangsung, mereka tidak dapat terima jemputan kami kerana mereka juga ada program di luar yang berlangsung pada hari yang sama. Kami seronok dapat berjumpa dan bekerjasama dengan pihak HSA, kemesraan dengan makcik-makcik nurse dan doctor, membuatkan kami bertambah semangat untuk bekerja, penat di dalam badan seperti hilang terasa.

Kenangan bersama kakitangan HSA

Pada hari kedua itu juga, di sebelah malam, karnival KA
WAN dimeriahkan dengan persembahan nasyid dari Ikhwanul Muslimin.

Pada keesokkan paginya, bersamaan hari ketiga Karnival wan
ita, slot yang berlangsung adalah slot Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ). Slot tersebut anjuran Kelab Iqra’ dengan kerjasama sketeriat ABJZ, JIM Johor. Slot ini bermula dari pukul 9.00am hingga 1.00pm, dan peserta dikenakan bayaran RM5 untuk cenderahati berupa badges dan buku, tetapi 100peserta yang terawal diberikan percuma. Alhamdulillah peserta yang hadir hampir melebihi daripada 100 orang.

Seperti yang dimaklumkan kepada peserta slot ABJZ sepatutnya slot tersebut dilakukan di DK1, L50. Namun tempat ditukar ke pusat ko-Q kerana ingin
menceriakan serta mewujudkan suasana di tapak kokurikulum dan menampakkan bahawa program KAWAN’09 sedang berjalan. Kami cuba berbincang dengan penceramah, kerana kami sudah buat perjanjian dengan pihak ABJZ dan takut ia akan mengganggu modul dan flow slot tersebut jika beralih tempat. Selepas berbincang, penceramah bersetuju untuk menukar tempat. Pada permulaan penukaran tempat, segala gerak kerja agak kelam-kabut, kerana penukaran tersebut dilakukan pada saat akhir dan peserta sudah mula datang. Namun alhamdulillah, masaalah dapat diselesaikan, masing-masing saling tolong- menolong termasuk peserta dan ajk KAWAN.

Slot bermula tepat pada jam 9.00 pagi, sepanjang slot berlangsung, slot dikawal oleh sketeriat sendiri. Di dalam slot tersebut banyak yang kami dap
at, suatu kupasan dan pendedahan yang menarik. Sketeriat ABJZ mendedahkan kepada peserta tentang media massa zaman sekarang (internet, telefon bimbit, youtube, facebook dan sebagainya) yang boleh menjerumus ke penzinaan, walaupun bermula dengan message(sms) yang tidak sengaja, lama kelamaan boleh terjadinya zina. Apabila zina terjadi, yang menjadi mangsa adalah wanita, Allah menjadikan wanita untuk menghiasi bumi dan menjadi taman kepada lelaki, bukan sebagai tempat untuk melepaskan hawa nafsu, martabat seorang wanita, terletak pada maruahnya. Slot ABJZ ini adalah satu program untuk generasi muda bagi membina jati diri seterusnya boleh dijadikan panduan bagi remaja untuk membentengi dir daripada terlibat dengan gejala sosial. Di samping memupuk sikap sayangkan diri sendiri melalui gaya hidup sihat.

Sepanjang slot berlangsung, alhamdulillah ia berjalan dengan lancar. Namun di waktu pertengahan slot, khemah yang diduduki peserta bocor, kerana hujan turun pada sebelah tengahari. Walaupun hujan turun dengan lebat, ia tidak mematahkan semangat dan mengganggu slot, kerana bahan serta cara penceramah itu sendiri membuatkan peserta tidak banggun dari tempat duduk, mana tidaknya, yang menyampaikan slot tersebut adalah orang yang sudah banyak pengalaman,paklong dan saudara Umair Saiful Rahman. Di akhir slot, penceramah dan seketeriat ABJZ menerima cenderahati serta makanan ringan.


Kenangan bersama Seketriat ABJZ dan AJK KAWAN '09

Selepas waktu zohor, pada pukul 2-4.30 petang, Karnival Wanita diteruskan dengan slot Keselamatan & Anda "Wanita & Jalan Raya". Di dalam slot tersebut, peserta dikenalkan dan di ajar bagaimana menguruskan kenderaan, di samping mengetahui kadar kemalangan masakini dan cara mengelak berlakunya kemalangan.

Pada sebelah malam pula, berlangsungnya Majlis Penutup Program KAWAN ini, Selepas ucapan daripada jemputan VIP dan pengarah, penonton disajikan dengan pesembahan nasyid dan pementasan dari keluarga Sakinah. Suatu pementasan yang amat menarik hati penonton, pementasan tersebut mengisahkan kehidupan seseorang bermula dari zaman perkhawinan, menimang cahaya mata, sehingga anak tersebut mencapai akal baligh. Pementasan tersebut bukanlah hanya suatu lakonan semata-mata, tetapi ia terisi dengan pelbagai pengajaran dan perkara yang seharunya kita lakukan dan elak untuk lakukan apabila melalui zaman tersebut mengikut panduan Al-Quran dan sunnah Nabi.

Alhamdulillah, program yang dirancang sejak dari semester lepas, telah berjalan dengan jayanya, walaupun banyak masalah yang dihadapi sepanjang menguruskan program KAWAN, namun masalah dapat diatasi kerana kita semua saling bantu membantu, apabila ada yang bermasalah, pasti ada yang dapat menopup kembali, tidak wujud di antara kami, masalah perbezaan Kelab atau Kolej yang berbeza-beza, masing-masing bekerja dan melaksanakan tugas atas nama seorang Muslim.

Dari ajk Kelab Iqra’ pula, kami berterima kasih yang tidak terhingga kepada HEWI PMI serta Biro kerohanian Kolej-kolej atas kerjasama ini. Walaupun bilangan ajk kami yang tidak ramai, tetapi mampu menguruskan slot dengan jayanya kerana komitmen yang diberikan oleh setiap ajk meniupkan semangat membuatkan ajk-ajk bersungguh-sungguh untuk melakukan kerja. InsyAllah semoga program seperti ini diteruskan lagi dan ukhuwah di antara kita semua semakin erat.

Advertisement

Comments
2 Comments

2 comments