Riadhah Ikhwah

Kejohanan Futsal Ikhwah

Pada 21 Mac 2009 lalu, Jabatan Kebajikan dan Tugas Khas (JKTK) telah menganjurkan riadah yang di namakan Kejohanan Futsal Ikhwah yang bertempat di gelanggang futsal Kolej Rahman Putra (KRP). Team ikhwah ini di bahagi mengikut kolej masing-masing antaranya ialah KRP, KP, KTHO, Mantan+SB – gabungan mantan dan Saki Baki kolej lain - dan pasukan jemputan dari SMK Taman Daya yang mengelarkan team mereka sebagai Walitahari. Malangnya team KTR menarik diri di saat-saat akhir kerana ada yang menduduki test pada masa itu. Kesemua mereka adalah pure mewakili team masing-masing.

Bersaing dalam perlawanan akhir...

Riadah yang bermula tepat pada pukul 8.30 pagi ini, dimulakan dengan taaruf dan pembahagian pasukan mengikut kumpulan. Kumpulan A terdiri daripada team daripada KTHO, KRP dan Walitahari manakala Kumpulan B daripada KP dan Mantan-SB.

Team KTHO yang mantap..!

Perlawanan bermula rancak sejak perlawanan pertama lagi antara Walitahari melawan KRP dan keputusan 2-0 berpihak kepada Walitahari. Nyata sokongan dan motivasi yang di berikan oleh pengurus Walitahari, Akhi Soleh di luar gelanggang menyuntik semangat anak-anak didiknya untuk terus berjuang. Perlawanan kedua antara KP dengan Mantan-SB pula begitu sengit. KP yang di ketuai oleh Akhi Ahmad begitu kerap melancarkan serangan-serangan ke gawang gol Mantan-SB dengan mendahului 3 gol di hadapan. Tetapi KP bernasib baik kerana kealpaan mereka tidak membawa keputusan sebaliknya dengan Mantan-SB mengejar 2 gol selepas itu. Pun begitu KP menang dengan 3-2.

Team KP yang kental!!!

Perlawanan antara KRP dan KTHO pula tampak agak sengit dengan kedua-dua belah pihak mempunyai kekuatan yang agak seimbang. KTHO dan KRP yang sudah terkenal dengan semangat juang yang tinggi ketika di atas padang memang tidak kenal erti putus asa. Serangan bertali arus kedua-dua pasukan membawa kepada keputusan 1-1. KTHO sekali lagi turun ke gelanggang bagi melengkapkan jadual Kumpulan A dengan membuat penghitungan antara Walitahari. Kegagalan KTHO untuk mendapat kemenangan pada perlawanan sebelum ini memberi momentum baru untuk menang menentang Walitahari.

Semangat juang yang ditunjukkan oleh pemain-pemain

Pujian harus di berikan kepada kedua-dua pasukan kerana saling serang menyerang dengan counter-attack mereka yang berkesan. Tetapi KTHO yang di ketuai oleh Bong jelas memanfaatkan peluang untuk menjaringkan gol dengan gol pada lewat permainan sekaligus keputusan KTHO menang 1-0.

Team Walitahari yang bersemangat

Selesai perlawanan peringkat kumpulan, pemain semua berehat seketika sambil menikmati makanan rohani yang di sampaikan oleh Akhi Baharin. Ibarat cucuran hujan yang jatuh ke tanah gersang. Mungkin itulah yang dapat diumpamakan dengan kata-kata dan peringatan daripada Badan Perunding Kelab Iqra’ ini megenai perlunya kita bersyukur dengan nikmat yang kita ada sekarang yang amat mendalam maksudnya. “Kita tidak menyangka kita main disini elok-elok, esok lusa kita dah tak ada”,katanya lembut. Pengisian di akhiri dengan hadis “mukmin yang kuat tubuh badan lebih di sayangi Allah berbanding mukmin yang lemah”.

Akhi Baharin memberikan sedikit peringatan ringkas

Sejurus selesai tazkirah ringkas tersebut, perlawanan peringkat kalah mati separuh akhir terus dimulakan. Separuh akhir 1 antara KP dengan Walitahari juga nyata sengit tetapi skuad muda Walitahari kuat mengasak kubu KP. Ketuanya yang berjersi 10, Haikal begitu lincah di gelanggang bersama rakan yang lain dan hasilnya mendapat gol pertama. Namun KP menyamakan kedudukan di minit terakhir pelawanan. Walitahari menang 3-1 melalui sepakan penalti. Separuh akhir 2 pula antara KTHO dan KRP. Keputusannya hampir sama dengan perlawanan sebelumnya cuma tiada gol di hasilkan oleh kedua-dua pasukan.KTHO menang juga 3-1 melalui penentuan penalti.

Pengadil yang adil... hehe

Perlawanan final antara KTHO dengan Walitahari menjadi perlawanan terakhir pada hari itu. Perlawanan yang jelas berat sebelah dengan Walitahari melancarkan serangan bertali arus ke kubu KTHO yang di kawal Fitri. Lonjakan semangat anak-anak muda ini nyata di terjemahkan denagn gawang gol KTHO diledaki gol demi gol. Mungkin ada faktor keletihan menyebabkan KTHO berputih mata kalah dengan jaringan 3-0 di tangan team jemputan dari SMK Taman Daya ini. Perlawanan tempat ketiga di batalkan kerana KRP menarik diri sekaligus tempat ketiga digondol oleh team KP. Perlawanan tamat tepat pada 11.30 pagi.

Rebatan kencang ke pintu gol..!

Apa pun keputusan, kalah atau menang tidak penting. Apa yang penting ukhuwah yang hendak dibina dan dijalinkan agar dapat kita hidup dalam suasana yang harmoni. Seperti dalam bait lagu Akrab Persahabatan nyanyian In-Team, ’Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan, bina keharmonian”... Diharap daripada program yang tidak formal ini mencapai objektifnya untuk kita menjadi muslim yang sihat tubuh badan sekaligus mensyukuri nikmatNya. Akhir kalam, majulah sukan untuk ummah..

Jumpa lagi riadah lain lagi nanti..!! Next riadah... Kejohanan Badminton Ikhwah?? Kita nantikan... Salam Ukhuwah...

Disediakan oleh Mohd Hafiz bin Mohd Noor
Pengarah Riadhah Ikhwah

Advertisement

Comments
4 Comments

4 comments